Summa sidvisningar

söndag 24 februari 2013

Mumbai

Hej jag har ju lovat att visa lite bilder från vår resa till Mumbai eller som vi inSverige säger Bombai.

Bild 1 är utsikten från vårt hotellfönster. Jag åkte ensam med en chaufför och guide.

Bild 2 är lite om säkerhetstänkandet här i Indien, det finns inte så mycket.
Tex så är det lag på att man måste ha hjälm då man kör 2 hjulig motorcyckel.
Men det har man inte så ofta. På den tiden som vi har bott här ca 7 månader så har jag bara sett att man har använt hjälm till den som åker bakom föraren, 2 gånger och en gång var idag.

Bild 3 India Gate i Mumbai och bild 4 är taget med hotell Taj Mahal Palace där en hemsk massaker ägde rum den 26 november 2008. Jag tycker egentligen inte om att visa bilder från ställen där det har hänt hemska saker. Men det här är ju väldigt känt. Det går att läsa om det på nätet.

Bild 5 och 6 är tagen från den hängande trädgården. Ja jag hade nog väntat mig för mycket. Det är en park med lite gröna träd. Blommor fanns det inte så mycket av. Skon var lite kul men var är blommorna?

Bild 7 Ja allt kan man frakta på cykel här är det ägg.

Bild 8 I Mumbai ligger det en vik. Men man kan inte gå in med båtar där. det är för grunt och mycket grynnor. Jag gillar Mumbai väldigt mycket det var ordning i den staden och förhållandevis rent. Det är nog havet som lockar mig men här i Indien så missköter man havet på väldigt många sätt.

Bild 9 är taget då vi åkte förbi ett slumområde. Det som slog mig var att där var det inte bara en parabolantenn? Så är det ofta i de fattiga områdena att det är många paraboler.
Likaså så kan man se fattiga människor på gatan som har mobiltelefoner.
Den mobiltillverkaren som är väldigt stor här bland den största användarskaran så är det Nokia.
Den är enkel och håller länge. Många har den.

Bild 10 är ett helt kvarter där man tvättar till hotell, och andra verksamheter som tex kontor. Det är bara män som arbetar där. Det var hur mycket tvätt som helst. Verkligen massor.

Bild 11 är en matta där man har broderat en massa pärlor. Det är en sidenmatta.

Bild 12 är en massa marmorelefanter. De är verkligen fina med tex inläggningar av olika färger på elefanten. Man gör också elefanter som är som hål i och inne i elefanten så kan det finnas en eller två till elefanter som man har karvat ut ur marmor. De är dekorativa och min man är fascinerad av det hantverket.

Bild 13 är en ballongförsäljare med en jätteballong.

Bild 14 är en taxi som är en gammal Fiat och det går väldigt många sådana Fiat taxi i Mumbai.
Ska skriva lite om vårt besök från Sverige och det Safari vi var på men det kommer senare.






























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar