Summa sidvisningar

tisdag 23 oktober 2012

Helg dag

Det är helg dag i dag och egentligen i 9 dagar.
Man firar Vijaya dashami en av gudarna som man tillber.
Jag är inte påläst om den. Men man välsignar det som inte tidigare har blivit välsignat.
Endel välsignar (gör en pudja) med sin bil varje år. Då händer det inget ont med den?
Jag kommer att visa bilder på bilar.
Men vi var och såg en Pudja för ett nytt lager det var speciellt.
Där blev vi fotograferade från alla håll.
Vi blev även bjudna på lunch. Indisk så klart.
Indierna äter med hö hand och tar upp maten med fingrarna. Det äcklar min man. Han kan knappast äta då han ser det. Även på kontoret så äter man så.

Ja vi har verkligen olika seder och bruk.
Vår bil har nu blivit välsignad.
Vår maids man gjorde Pudjan för den.
Det går åt färg, blommor, rökelse, lime, vit pumpa och godis.
Visar bilderna i nästa blogg, de på vår bil.

När vi kom hem så satt en trollslända på en blomma vid dörren så jag tog en bild. Nu kan man se massor av trollsländor i luften minst ett tjugotal är över huvudet då man är ute. De svärmar nu.
Hittade även massor av vingar utanför altandörren. Det kröp som myror både inne och ute.
Ringde då en kompis som berättade att det är en fluga som tappar sina vingar.
Kollade om vi har någon sådan och hos oss heter den älgfluga. Jag som inte visste så mycket trodde att det var kackerlackor. De finns ju i olika storlekar och färger.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar