Summa sidvisningar

tisdag 2 oktober 2012

Tisdag

Igår var det Tisdag den 2 oktober och det är helgdag här i Indien.
Det var Mahatma Gandhis födelsedag och det firas över hela landet.

Vi gav chauffören och maiden ledigt men det gjorde inte så många.

Vi satt och morgonfikade på vår veranda då kom trädgårdsmästaren och visade att vi skulle kolla stolen bredvid oss. Där hade han lagt en stor
Papaya. Han är väldigt gullig och tycker att det är kul med nya växter.
Jag har köpt böcker om växter här i Indien och det gillar både han och maiden.

Visar foton på hur de gör med frukterna. Här finns inte citroner. Det som Indierna kallar citroner är lime. De har också något som de kallar sweet lime. Det har jag inte testat.

Däremot så har jag testat passionsfrukt och den var väldigt god.
Den har ett hårt orange skal men var söt och riktigt god.

Man odlar inte heller apelsiner vad jag vet. Inte heller äpplen. Köpte äpplen som var rätt dyra pga att de importeras från Nya Zeeland. Jag ville göra en rulltårta och fick då koka äpplemos.
Men det blev ok till slut.
Vår ugn är inte alls bra så jag får vara glad att det fungerar. Obs ugnen är inte gas och det är skönt.

Lite om säkerhet igen. Så här åker de som jobbar med att bygga hus.
Ja det ser man ofta det kan vara 10 st som sitter högst upp på ett lass grus.

Då man tankar så sätter man en stolpe framför bilen så man inte kan smita från betalningen. Man ska inte heller tanka var som helst då bensinen eller dieseln inte är så bra i vissa stationer.
Här tankar vi på Shell för där ska det vara bra och personalen kan inte fiffla med betalningen som man gör i de Indiska mackarna. Det här talar chaufförerna om så det kommer eg inte från mig.

Om ni tittar på bilden med lastbilen med kapell så är den lastad med kycklingar. De ligger plockade och färdiga utan att vara täckta med något .
Vår chaufför visade mig det då vi åkte i stan. Bilen stannade vid ett hotell som hade köpt in kycklingarna. Han berättade att det är ett hotell som bara Indierna bor på för det är inget bra hotell. Han sa också att skulle vi äta av den maten då blir vi dåliga men deras magar klarar det.

Ja vi ska kanske inte prata om hygienen. Det blir en annan dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar