Summa sidvisningar

måndag 19 november 2012

Fåglar

Jag har inte berättat om vårt djurliv här i Palm Meadows.

På tomten så finns det många små ödlor. Vissa av dem sitter i taket på kvällarna.
Det är små ödlor och jag hör att man kallar dem Gecko.
Jag tycker att de här har inte sugkoppar på "fingrarna" som Geckoödlor brukar ha.
Indierna säger att ödlorna är giftiga och att de kan ramla ner. Jag har inte fått någon på mig än. Ödlor finns det mycket av.

Även orm finns det här. Vi hade ju en som man kallar vattenorm.

Här i Indien så ska det finnas 76 000 olika arter enligt vissa zoologer.

Vi var på en safari här i Bangalores
Nationalpark.

Men det var lite beklämmande att se att vissa av djuren var stressade.

En av björnarna stod och slängde med huvudet på ett väldigt dåligt sätt.
Det finns olika kattdjur här inte bara Tigern.
Elefanter finns både som vilda och arbetande djur.
Vi har bara sett elefanter i djurparken. Det var ingen bra upplevelse.

Jag avråder att åka dit.

Vi pratade om att dit skulle Jonas Wahlström inte vilja åka. Eller det vore nog bra om han kunde åtgärda något.
Det låg tex väldigt många krokodiler på en cementplatta och de hade väldigt lite vatten att vara i.
Jag gillar inte krokodiler men tycker inte om att djur inte sköts om på rätt sätt.

Men fjärilarna de är helt fantastiska.
Vilken färgprakt.
Har försökt att ta kort på flera men det är svårt då de fladdrar så fort.
De har ett annat rörelsemönster än hemma. Kanske beror det på värmen här att de måste fladdra omkring.

När vi var i Goa så var det många och jag menar verkligen många Trollsländor i luften. Det måste ha varit deras parningsperiod. Sländorna finns också i olika färger tex röd, orange, blå, grå. grönskimrande.
Man ser dem ofta över poolen. De gick ner och tog vatten från poolen. Det såg i varje fall ut som att de hämtade vatten från poolen.

Men de ljuden som jag hör här hos oss på tidiga morgnar så är det ekorrarna som ser ut som Piff och Puff.
De låter som bara den. Vi hör dem även på nätterna.

Vi har även ett väldigt rikt fågelliv utanför fönstren.
Jag är så ledsen att jag inte kan namnen på dem.
Men jag har sett en Beostare här det vet jag och en väldigt liten fågel med böjd näbb. Den var liten som en Kungsfågel. Men jag tror det kan vara en kollibriart?ev en Hummingbird.
Men det finns ett annat namn.
Det är Sunbird.

Bild 1 och 3 är tagna på el bilar som de marknadsför här. De kostar 87 000
rupier. De går 10 mil på en laddning och de kan köras i 90 km/ tim.
Det behövs här pga luftföroreningarna.

Bild 2 är fina blommor som växer på området.

Bild 4 är taget i en affär här. Arla grädde 1 l kostade över 80 svenska kronor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar