Summa sidvisningar

söndag 18 november 2012

Festligheter

Här är det inte alls tråkigt, det händer mycket.
Själv så har jag börjat träna så smått.
Jag brukar alltid ta i för mycket men nu så tar jag det lugnt och jag mår bättre.

Igår var vi bortbjudna till en Indisk familj på mat. Allt var vegetabiliskt.
Det var väldigt gott och paret vi var hembjudna till var mycket trevliga och vänliga. Det blev väldigt sent, vi firade slutet på Diwali.
Imorgon så fungerar Indien igen efter festivalen.

Imorse så ringde vår maid och bjöd in oss på hus Pudja.
Det är en välsignelse för att se till att inget ont händer i huset. Gör man inte det så kan det hända mycket tråkigheter. Barnen är speciellt utsatta säger vår maid.
Vi blev hämtade av hennes man som körde oss hem till dem i vår bil.

Han är också en driver och han kör en Inova som vi har. Det är en Toyota som görs i Indien för Asien marknaden.

När vi kom hem till maiden så dök hela släkten upp och alla som de känner.
Alla skulle försöka säga något på engelska och hälsa på oss.
Det var festligt.
Huset var dekorerat med blommor och det var målat på dörren för att tala om att det är ett nytt hem.
De hade lagt tegelstenar mitt i huset i en fyrkant och i mitten så hade man gjort upp en eld.
Så tände man eld med som små Meta tabletter på ett fat och så fick vi ta del av ceremonien. Vi fick röda märken i pannan.

När vi satt inne i huset så hörde vi någon spela trumpet, då kom en förbi med en helig ko.
Den tog vi kort på och jag gav kon en liten banan. Kon var väldigt stor.
Man gjorde en pudja för kon.

Efter det så blev vi bjudna på middag uppe på ett tak.
Där åt vi på Bananblad allt smakade väldigt gott.

Hoppas att alla förstår det här med pudja att man välsignar något för att få bort onda andar runt det man gör pudjan för.


Bild 1 där man hade gjort elden.
Bild 2 vår maid med den minsta dottern.
Bild 3 är den heliga kon.
Bild 4 är lite gäster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar