Summa sidvisningar

torsdag 29 november 2012

Lite om olikheter

Ja vi tänker inte alls lika då det gäller vissa saker. Tex så säger Indierna att man blir förkyld av kallt vatten, så att ta vatten från kylskåpet det är inte bra.
Nu så kan det vara dimma vissa tidiga morgnar och det blir man sjuk av. Inte av bakterier???
Så jag har alltså druckit kallt vatten och varit ute i dimman.

Ja idag så visade vår driver en polis som sitter och reglerar trafikljusen, ja det är manuellt.
På några ställen här i Bangalore så finns det automatiska trafikljus och de slår om efter 45 sekunder. Jag tror inte att en polis iSverige skulle gilla att sitta och trycka på en knapp för att manövrera trafikljusen. Min pappa stod ju mitt i gatan och dirigerade trafiken när han var polis men det var ju länge sedan. Det görs ju bara då det är något speciellt.
Här står polisen ofta och dirigerar trafiken och då har de munskydd på sig.

Trafiken är väldigt livlig här. Det är också väldigt dammigt i luften och det är stora problem med luftföroreningar.
Då man åker bil sent på kvällen så kan man komma in i ett moln av luftföroreningar men man kommer snart bort från det. Men det blir tydligt i mörkret.

När jag nu har berättat om trafiksignalerna så kan jag berätta hur det är med järnvägsbommarna.
De sköts också manuellt och man har en nyckel som delas på minst 2 bommar och då är det en som springer från den ena till den andra grinden. Så vevar man upp bommen för hand.
Nu vet jag inte om det är så överallt men jag har sett det då vi har varit ute och åkt bil.

Min maid har berättat att då ett barn fyller 9 månader så tar man barnet till ett tempel i en annan stat. (Det här gäller min maids släkt som är från Andhra Pradesh). Det är en lång resa som tar en dag med tåg. Barnet och mamman ska ha nya kläder och barnet får armband, fotlänkar, hål i öronen och en kedja om midjan. Mamman får nya bangels som är de armband som är som runda ringar. Man ger dem presenter.

Här kommer lite bilder som vår maid har tagit då det regnar. Det är utanför vårt hus.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar