Summa sidvisningar

söndag 23 september 2012

Gräsklippning

Ja mycket är annorlunda här så är det tex med gräsklippning.
Jag hade hört det berättas att man klipper gräset med sax eller eg häcksax. Ni kommer att få se på bilderna till sist.

Lite annorlunda är det också med att handla och gnäll inte över köerna i Sverige. En betalande kund tar ca 20-30 minuter. Inget görs snabbt här.
Så är det lite speciellt då man kommer till ett varuhus.
Först så kollas bilen igenom så man inte har bomber i den eller under den.
Man har en stor spegel som en vakt kör in under fronten på bilen för att kolla. Det görs också på hotell.

Jag har frågat om det har förekommit några bombdåd här men det har det inte säger man.

Väl utanför ingången till ett varuhus eller köpcenter så får man gå igenom en metalldetektor och så kollar man igenom väskan. På vissa varuhus så får man lämna väskan eller kassar utanför i en sk garderob. Nu får man handla.


När man så är färdig med betalningen så får man visa upp sitt kvitto till en vakt som kollar av att man har betalt. Så får man en stämpel.

Här i Indien så är stämplar väldigt viktiga.
För att visa att allt är ok så sätter man på en stripes på kassen. Ja lite svårt är det ju för vakten att kolla vad som finns i men det stämplar glatt.

Vill visa lite om Ganesia firandet det firas ordentligt. Man skjuter smällare så det rungar i husen och i fredags så firade man här på gatan utanför vårt hus. Man dansar och spelar på trummor och kastar färg på varandra. Det var de som arbetar på hotellet här där vi bor. Vår maid ringde och undrade var jag var.

Jag var och köpte sari.

Här är det inte lätt att få ett bankkonto.
För oss tog det ca 1 och en halv månad. Jag kan ta ut på vårt konto för vi har var sitt kort. Men varje gång jag använder kortet så plingar det i Urbans mobil. Det plingade i fredags.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar