Summa sidvisningar

måndag 17 september 2012

Matlagning

Ja den är inte alls som hemma. Ingen häll att använda bara gasspis.
Tur att vi har tältat och haft båt.

Ja så är det ju speciellt med alla vitvaror men här är det lite mer än så.

Här kommer tex LG hit och kollar att det är ok och att ex micron fungerar. Så var det i varjefall här hos oss.

Vi fick allt nytt utom tvättmaskinen som var levererad hit en månad innan vi kom.

Då det är 5 olika märken så var det människor från 5 olika firmor här.
Alla kom efter klockan 18.
När jag berättade det för vår maid så sa hon att vi behöver inte släppa in dem efter 18.
Men det visste vi inte innan.

Lite knepigt var det med vår nya gasspis då det kom 4 st och kollade den. Rörmokaren fixade så det inte var en krök på slangen.

Ja så är det ju speciellt att inte kunna dricka vattnet från kranen.

Den här helgen har vi packat upp saker.
Nu är barnen så välkomna ner till oss.
Även vänner är välkomna hit ner det finns extra rum och egna badrum.

Något vi inte tänkte på så var det glödlampor. De har inte alls samma som vi. Men då vi bor dom vi gör i en storstad så kan man fixa det mesta.
Några som är fenomenala på att hitta både saker och vägen så är det våra chaufförer.
De samlas och snackar ihop sig om olika saker och hittar inte en så hittar en annan. Ok vår chaufför heter också annan.

Ja så är det ju maten. Man blir lite Svenskare än svensk då man kommer ut så här. Man vill ju kunna laga det man tycker om hemma men det är svårt. Men vi har hittat en affär som säljer nötkött och även griskött.
Det som verkligen är svårt att köpa är griskött.

Nu har man öppnat en ny affär bara 5 min från oss och de säljer sånt som vi vill ha.
Ja lite kan man hitta där men där kostar det mer.

Småkryp finns det gott om allt som
kryper och krälar finns nog här.

De bytte nätdörr till tvättstugan men de fuskade (som man gör med det mesta tyvärr) och var tvungna att göra om det. Men i minst 14 dagar så fick jag kolla att det inte var någon orm i tvättstugan på morgonen. Det var maiden som sa till mig att det är en alldeles för stor glipa under dörren. Men det kom en murare och ordnade det.

Då de satte nytt myggnät av metall i tvättstugan så svetsade man dit det.
Men man skyddade inte kaklet precis bredvid så gissa hur det ser ut.

Kvalitet det kan man inte stava till och allt eller nästan allt görs fort och oftast fel.
Då tänker jag på Pia på "pappslöjden" som alltid sa: Gör om och gör rätt.

Om någon på "pappslöjden" ser det här så hälsa alla och jag saknar er så.
Jag tänker på alla mysiga skrattsalvor och på vad jag lärde mig olika saker där. Skickar massor av kramar till er.

Ja att bo så här är bra men visst längtar vi efter våra kära barn Terese, Henrik, Martin och barnbarn Julia och Eveline. Vi längtar också efter Charlotte och våra vänner.
Det är då underbart med Skype och Face time.

Vi tar promenader på kvällarna och då flyger det omkring massor av fladdermöss. Både stora och små.
Det vet jag att Julia skulle gilla.

Bild 1 och 3 är vår vattenrenare.
Bild 2 är en ödla som vi såg. Det finns fjärilar men jag lyckats inte med att fånga dem på bild.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar